onsdag 4 juni 2008

Ska bli sambo

Har sagt upp min 2:a i slutet av Maj, så innom 3 månader ska jag flytta ihop med tjejen i ett hus.
Det ska bli jätte roligt att bo ihop =) ser verkligen fram emot det.

Men på den ekonomiska sidan så skulle man ju kunna tro att det skulle bli billigare när man flyttar ihop... men det blir nog plus minus noll. Men för henne så innebär det kanske 3-4.000kr extra i månaden vilket kommer märkas på hennes ekonomi otroligt mycket.

Vi har pratatm och pratat och pratat om hur vi ska lösa det ekonomiska när vi bor tillsammans. Vi har pratat med vänner och familj och det verkar inte finnas några rätta svara på hur man ska göra. Men vi har ju iaf kommit fram till det naturligaste att vi självklart delar på de gemensamma kostnaderan (inget konstigt med det). MEN sedan så tjänar jag lite bättre (hon tjänare bra också). En del låter det stanna med det, andra lägger ihop lönerna, betalar alla räkningar och sedan delar man lika på det som blir över.

Det kanske låter lite egoistiskt men jag vill ha kontroll på mina pengar för jag har ju ett mål att faktiskt spara ihop över miljonen och bli ekonomisk fri. Som tur är så vill tjejen inte heller ha en helt gemensam ekonomi för hon vägrar att vara "beroende" av någon annan. Hon vill inte ha byggt upp ett beroende beteende och förlita sig på min lön för att sedan få det väldigt jobbigt om det skulle hände något med mig/oss. Jag tycker faktiskt att det är beundransvärt.

Men som sagt vi har hittat en lösning som fungerar nu för oss, förändras förutsättningnarana så får vi kanske omvärdera VÅR ekonomi.

Hur har ni andra löst eran gemensamma ekonomi??

Inga kommentarer: