torsdag 26 juni 2008

Sparandet går frammåt

Fan vad tiden går undan!

När jag började i början av året så låg jag back med 150.000kr i studielån,
nu har jag jobbat ihop ett kapital på 100.000kr och sänkt skulden med 10.000kr.

Så mitt nettovärde har under 6-månader gått från - 150.000kr till  -42.000kr!
rätt häftigt faktiskt.

Köpte in mig i det företaget jag jobbar för (tror på en ljus framtid med allt högre efterfrågan på våra tjänster trotts det rådande ekonomiska klimatet), lade 15.000kr på det.

Lönen var bra, men så mycket extra som jag jobbade så trodde jag att det skulle bli ännu bättre, men man får klara sig med det man har ;) är ju rätt lyckligt lottad till att ha få utgifter och en hög lön. Jobbar även lite extra på ett annat jobb när jag hinner som kanske kommer ge mig yterligare ett par tusenlappar extra i månaden.

Jag står inför 2 nya stora steg, det ena är att jag ska bli sambo, och jag har svårt att tänka mig att jag kommer kunna hålla nere utgifterna lika mycket (mycket runtomkring till huset som ska handlas osv) även om vi delar på de fasta kostnaderna tror jag inte på någon egen förtjänst. Men tjejen kommer ha kanske 3 till 4 tusen kroner extra i månaden, och det är ju bra för henne och helt säkert bra för oss i slutänden. Plus att det är jäkligt skönt att kunna få bo tillsammans  med den man älskar så klart.

Den 2:a stora saken är ju att spara på ett räntekonto är ju inget svårt, men att börja köpa aktier som inte bara går upp i värde utan kan rasa en hel del känns lite smått nervöst... inte så lite heller.

Men min plan är att spara långsiktigt, att investera i bolag som har granskats under fundamental analys och som är undervärderade med tanke på hur företaget ser ut, och sedan inte bry mig om företagets kortsiktiga svängningar. Har börjat prenumerera på börsveckan som i Juli varje år börjar på en ny aktieportfölj, den har i genomsnitt gått upp med 50% varje år. Och dom investerar i small och mid cap som är undervärderade och som dom räknar med kommer gå upp i alla fall 25% under en 6 månaders period. Att dom verkar kunna vad dom säger visar ju inte om annat att 99/00 så föll index med hur mycket som helst (IT.kraschen) men deras portfölj klarade sig med +3%. rätt fantastiskt faktiskt.

100.000 tusen kommer jag lägga på den nya portföljen hade jag tänkt mig (tror att den här hösten kommer vara rätt tid att gå in i aktiemarknaden igen, som redan har fallt med 30%.)

Jag kommer faktiskt dum som jag är gå in med hela min buffert också, som jag sedan under augusti och september kommer fylla upp igen till 50.000kr som jag ändå vill ha. Dumt? kanske men samtidigt så vill jag gå in med en jämn summa (blir lättare att spegla tycker jag för dom kör med en miljon har jag för mig), och dessutom så har jag rätt just lön så på två månader borde jag kunna få ihop det igen, har ju bla en extra utbetalning i september.

Från och med juli ska jag spara 2.000kr/månaden så jag kommer upp 12.000kr under inkomst år 2008 så jag maxar avdragsrätten. Borde ju få tillbaka 6000kr året därpå i skatte återbäring eftersom jag kommer upp i marginalskatten på 50%.
Men vad jag ska investera i för fonder vet jag inte riktigt, men något men stor tyngdpunkt ska ligga på fonder med utvecklings potensial som tex afrika eller kanske BRIC-länds fonder. Men som sagt är fortfarande lite osäker på exakt det ska se ut.

Under oktober till november ska jag spara ihop ytterligare 20 tusen som jag ska lägga på fonder och aktier utöver BV-portföljen. Dessutom ska nästas resekassa sparas ihop till på ca 25.000kr.

Mitt mål är att till slutet av året ha
Buffert: 50.000kr
+ränta: 2.600kr
Aktier&fonder: 135.000kr
+värdeökning: 25.400kr
Pension: 12.000kr
Resekassa: 25.000kr
Totalt: 250.000kr

Ett saftigt mål och fram till Juni/juli 2009 vill jag kunna investera 250.000kr i BV-portföljen om den har visat sig hålla måttet. Ska bli spännande att se hur det går.

Inga kommentarer: