fredag 15 februari 2008

Funderingar runt pensionen

När det pratas om pensionen så är det väldigt stor förvirring, men jag har benat ut tillräckligt för att inse att jag kommer inte behöva 100% av min lön när jag pensionerar mig, då ska man ju förhoppningsvis betalat av på de stora sakerna som hus och bil, man har mindre resor till och från jobbet. Man har helt enkelt mindre utgifter.

En annan sak är att jag tänker INTE löne arbete fram tills jag fyller 65 bara för att sedan kunna leva livet (och antagligen dö av en hjärattack innan dess).

Och ja det kanske är lite tidigt att tänka på sådant här som 25 åring, men ju tidigare desstå bättre så man slipper bli tagen på sängen.

Min plan är att pensiosspara privat så att jag kan gå i pension redan som 55åring.

Jag kommer upp statlig skatt så för oss som gör det är det ju extra fördelaktigt att pensionsspara (men du ska givitvis spara även om du inte kommer upp i statlig skatt), så jag kommer spara 1000kr i pension varje månad. totalt 12000kr om året. Av det får jag tillbaka 6000kr på skatten som kan återinvesteras i något som ger mer avkastning.

Förhoppningen är att den dagen jag plockar ut min privata pension mellan 55 och 65 så får jag ute under den statliga  skatten och behöver bara betala komunal skatt... fast får jag ut så mycket att jag kommer in på den statliga så ska jag väl var glad iof... då måste amrknaden ha gått riktigt bra =)

12000kr/år i 30 år med ca 11% avkastning/år ger mig att kapital att spender under 10 år på ca 2.8 miljoner. 280 000kr om året, eller 23 300kr i månaden minus skatt då.
Verkar väl var helt okej... sedan tillkommer ju inflationen såklar men jag tror ändå det kommer var rätt okej tillskott plus att 2,8 miljoner förräntar ju sig rätt bra.

Nu är ju frågan, IPS eller privat pensionssparande via tex avanza?

1 kommentar:

adora silvia sa...

Kära sökande

Behöver du ett lån? Vi erbjuder lån på 3% ränta Om ja är ditt svar fyller sedan i dina uppgifter och kontakta vår e-post: adorasilvia240@gmail.com

Hur ansöker jag? Fyll i detta program formuläret nedan för att denna e-post: adorasilvia240@gmail.com

LÅNE ANSÖKAN
Fullständiga namn:....................
Land: .....................
State: ..............
Stad: ..............
Kön: .........................
Telefonnr:...........
Lånebelopp :...........
Månadsinkomst:..........
Yrke: ................... ....
Lånetid: ....................... ................
Syftet med lån: ......................... ...........
E-postadress:...................... ................
Har du ansökt innan? .......................

Herr Adora Silvia