tisdag 26 februari 2008

Spartips #3 Se över ditt elavtal

Ja uppenbarligen så om man inte gör ett aktivt val så hamnar man på en jämn (och mycket dyrare) kWh kostnat, med 15öre kWh för min del iaf... så nu har jag tecnat mig för det rörliga priset som brukar ge det billigaste priset i längden påstås det.

Om jag ville kunde jag betala mellan 1-2,5öre extra per kWh och då skulle jag få miljövänlig/vindkraft... men i det ordenarie priset fick dom bara sin energi från vattenkraften och den får ju ändå anses som en bra energikälla med tanke på koldioxidutsläpp iaf.

Den förändring kommer iaf spara mig en 500kr det här året antagligen mer eftersom elpriserna brukar sjunka efter vintern.

PS vilken djungel att beräkna vad man vaktiskt kommer betala med alla avgifter, skatter och certifikater som ska betalas. *suck* dom borde verkligen förenkla det där.

En spontan tanke om nätavgiften är ju att jag (mer troligen mina föräldrar) antagligen redan har betalat för att installera elledningarna engång i tiden då elbolagen var ett 
statligt.

Inga kommentarer: