torsdag 10 april 2008

CSN återbetalning och låne tankar

Sådär ja, nu fick man papprena från csn om att dom ville ha tillbaka pengar från mig. 14.499kr med ränta och avgifter... så det blir inget sparande för april lönen om 2 veckor. Känns ju lite tråkigt men så är det. Det som ändå är possitivt är ju att min skuld till CSN på ca 151.000kr minskar med en 8.500kr ner till 143.001kr... alltid något iaf.

För när man kollar här till höger så innebär det att jag just hamnade på plus sidan av vad jag är värd!!! (om man räknar med vad jag har sparat ihop i pension...) Det känns ju riktigt bra. Bufferten är jag nu nästan uppe i. Nästa stora vore nog att ha mer pengar än vad man är skyldig... jag vet ju många som inte räknar med csn-lånet, utan anser bara att det är en "akademiker-skatt". Men för min del känns inte det som ett allternativ.

Men låt säga att jag hade 150.000kr på mitt räntekonto hos Marginalen, då skulle jag få i ränta 7.125kr och det är ju ca 7.000kr som jag betalar tillbaka på ett år inklusive amortering och lån... så det är ju igentligen mer lönsamt att låta pengarna att stå och förränta sig istället för att betala tillbaka så snabbt som möjligt. För att inte prata på, om man skulle sattsa det på aktier och fonder med en avkastning på ca 11% per år i en kapitalförsäkring så man slipper vinst skatt.

Tja vad tycker ni andra? några tankar och idér om det här med csn?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda man kan göra för att klara av skulden till CSN är att gifta sig rikt (gubben får betala), vinna 1 miljon, eller döden dö. Men då står väl CSN på kyrkbacken och rycker kistan av en som en sista avbetalning. :( / Carina

Joakim sa...

Du har en poäng. Ett bra investerande i en kapitalförsäkring som du vårdar så det ger en bra avkastning kan betala amorteingarna på hos CSN och samtidigt kunna få ditt kapital att växa med någon procent.