fredag 25 april 2008

Ekonomisk trygghet till Ekonmisk frihet

Med min buffert så skulle jag "klara" mig i 7.5 månad. Om allt skulle skita sig och jag inte ens skulle få A-kassa, så skulle jag ha över ett halvår på mig att hitta ett jobb utan att behöva jobba en dag (och något brukar man ju alltid kunna dryga ut månaden med). Det känns ju som att att min ekonomiska trygghet har ökat markant sedan December. Det beror ju inte bara på att man har lite pengar undansparade utan oxå på att jag har minskat mina utgifter rätt markant.

Det första långsiktiga delmålet är ju att mina passiva inkomster från mina investeringar ger en avkastning som täcker mina NÖDVÄNDIGA utgifter.
Vilket innebär tex 1'150.000kr i fonder/aktier med en avkastning på 10% minus skatt skelle ge mig ca 80.000kr/året efter skatt.

Och mitt slutmål (med dagens penningvärde) Skulle vara runt 5 miljoner.
Vilket skulle efter skatt och lite sparande för att kompensera för inflationen ca 25.000kr i månaden. Helt tillräckligt när man inte behöver göra något annat än det man känner för.

Sedan skulle jag villja ha ett vanligt hus som jag har renoverat och issolerat och installerat energisparande lampor och värmesystem osv, helt avbetalt så man slipper amorteringar och räntor. Bil(ar) som är helt avbetalda dom också med billiga förskringar och billiga i drift. Så allt som allt vill jag inte ha mer än 5.000kr i månaden som fasta och nödvändiga utgifter som jag dessutom delar med min flickvän.

Då har man inte bara bara eknomisk trygghet utan man har uppnåt ekonomisk frihet. Är det sådant här ni andra ekonomibloggare tänker och funderar på?

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Det luriga är att äga en bostad utan lån. Personligen är vår bostad en pensionsförsäkring som vi kommer att avyttra senare i livet. :)

Jobba dig rik sa...

Lurigt på vilket vis menar du?

Vissa hävdar att det är bättre att använda pengarna som skulle gå till amortering till investeringar som ger mer avkastning än vad räntekostnaden på huslånet är.

Men jag kommer göra både och, det blir ju en form att diversifiera riskerna. Skulle börsen gå dåligt ett år så att avkastningen är dålig ja då är ju mina utgifter låga eller om räntan skulle skena av någon anledning ja då ökar inte heller mina boendekostnader pga lånet iaf.

Är den inte någon gammal bok som säger att den som är i skuld är inte fri... något att suga på för många av dagens ungdomar som köper allt på avbetalning;-)