tisdag 25 mars 2008

Löne dags!! =)

Nu damp lönen in på 25.300kr, känner ju sig nästan rik. Däremot så tänker jag knappt på att jag har 25.000kr liggandes på banken. Vilket känns bra att man inte går omkring och räknar med att man har dom utan dom finns BARA där för en KATASTROF.

Har hört många bud om hur stor buffert man ska ha, alltifrån 10.000kr till så mycket som 6 månadslöner eller till och med en årslön på kontot. Vissa av dom är amerikanska råd som egentligen kanske inte är lika viktiga för oss, eftersom jag trotts allt har 3 månaders uppsägning och sedan har jag ju mer än ett års A-kassa, och eventuellt ytterligare 300dagar och dessutom så jobbar jag innom ett brist yrke och har en riktigt bra olycksfallsförsäkring som gör mig till en miljonär om jag skulle trilla så att jag inte längre kan jobba.

Men jag tror man helt enkelt få hitta den nivån som känns rimlig för en själv. Mitt första mål var en månadslön, men två månadslöner (50.000kr) på banken som "nöd-buffert" med en bra ränta på 4,74% känns som en rimlig nivå för min del.

Räknar kallt med att det inte kommer ett större krav från CSN än 13.000kr, så den här månaden blir det "bara"
8.000kr till mitt sparkonto på Marginalen. Men det känns helt okej.

För att få ihop månadensbudget om någon undrar så hade jag 2.600kr kvar på kontot, en person som är skyldig mig en del pengar betalar tillbaka ca 1.000kr i månanden och dessutom så ska jag göra lite extra vid sidan av (lagligt såklart) och det kommer ge mig ca 2.000kr den här månanden =)

Blir lite tajt kanske men det är väldigt motiverande att kunna se hur pengarna växer. Har ägnat dagen åt lite storkok, gym och lyssnat på David Ramsey om hans tankar om privat ekonomi... väldigt amerikanskt men underhållande och tankevärt.en som "nöd-buffert" med en bra ränta på 4,74% känns som en rimlig nivå för min del.

Inga kommentarer: