tisdag 11 mars 2008

Mitt spar mål 2008

Jag har funderat lite och har bestämt mig för att under det här året så ska jag MINST ha sparat ihop 150.000kr, gärna mer. Vilket innebär att 12.500kr varje månad ska oavkortat gå till mitt sparande.

Kan verka lite tufft, men jag har faktiskt ett ess upp i ärmen och det är dels att jag får en extra månadslön för att jag inte tar ut min semester under kuni,juli,augusti vilket inte stör mig det minsta. Det är ju då resorna är som dyrast och det är ju under sommarn man vill vara kvar i Sverige ju. För det andra så får jag löneförhöjning om några månader med ungefär en tusenlapp och för det tredje så brukar vi få en julbonus.... men inget jag räknar med.

4 kommentarer:

Martin för framtiden sa...

Go for it, låter som lite mycket pengar på ett år men om du kan fixa det är det toppen, Jag och tjejen kom fram till att 10000/mån för oss var i översta laget och har lagt oss på 6000kr/mån i sparande ungefär. Med eftersom vi båda har CSNlån och ett billån vi betalar av på snabbare så "spar" vi egentligen mer pengar!

Bästa sättet att spara pengar är att inte köpa något! :D

Jobba dig rik sa...

Det är väldigt sant det där med att inte köpa något. Är ju det jag känner att jag har minskat mina utgifter mest på genom att inte längre gå och och "shoppa" utan stora handlar och planerar mina inköp.

Jag tycker faktiskt att om studenter kan klara sig på under 8000kr/månaden och ändå vara ute och festa och ha roligt så borde ju jag kunna göra detsamma.

Det svåra är ju att inte "unna" sig alla dom där status prylarna... "man har ju råd"

Nej, nu har jag ett klart mål och det är att ha ett kapital vars avkastning täcker mina (ganska små) utgifter. Känns som ett sådant mål underlättar sparandet.

Anonym sa...

vad duktig du är!!!! När jag läser alla bloggar så blir jag så inspirerad!!! Nu ska jag också klara edt här!!!
Kan jag länka till dig?

Jobba dig rik sa...

Hej Änkan, roligt att jag kanske har bidragit till att motivera dig, trotts allt du har varit med! Tycker det är jätte starkt av dig och jag tror också att du kommer att fixa det. Och det är klart att du får länka till mig, det är bara roligt om du gör det.